Każdy z nas potrzebował pomocy lekarskiej w nocy lub w dni wolne od pracy, gdy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Teraz otrzymanie takiej pomocy jest łatwiejsze niż dotychczas, dodatkowo bez wychodzenia z domu. Udostępniona przez NFZ platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania, gdy POZ-y już zakończyły pracę oraz w dni wolne. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy: pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc, wystarczy mieć telefon i połączyć się z numerem TPK - 800 137 200. Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, od godziny 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
TPK działa na podobnych zasadach co nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon.
Po połączeniu się usłyszymy krótki komunik informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Później będzie można wybrać język, w którym zostanie udzielana konsultacja. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarką lub położna. Po sprawdzeniu jego danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, przeprowadzony zostanie wywiad niezbędny do oceny stanu jego zdrowia.
Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. Jeśli uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas - podczas tego samego połączenia - przekieruje go do lekarza.
Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilna interwencja medyczna, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Jeżeli uzna, że pacjent wymaga osobistego kontaktu z lekarzem, może także skierować go do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Z Teleplatformy mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich TPK oferuje udzielanie porad przez specjalny videoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.
Teraz czytane: Obniżone wymagania dla policjantów. Czy jest powód, aby obawiać się o ich sprawność fizyczną?
Napisz komentarz
Komentarze