Według Wincentego Okonia zainteresowanie to nabywanie przez człowieka w toku jego rozwoju względnie stałej skłonności do zajmowania się pewnymi przedmiotami i sprawami. Dawniej traktowano ogół zainteresowań dziecięcych jako wrodzony.
Henri Pieron definiuje zainteresowanie - jako zgodność między pewnymi przedmiotami i skłonnościami osoby zainteresowanej tymi przedmiotami, które dzięki temu przykuwają jej uwagę i nadaje kierunek jej czynnościom. Obecnie zainteresowania uznaje się jako składnik zachowania, nabywania pewnych umiejętności w toku działań poznawczo – badawczych, które kształtowane są przez otoczenie rówieśnicze, jak i środowisko domowe dziecka. Bardzo często kojarzone jest z motywacją do działania, tą pozytywną, nastawioną na poznanie, ale niejednokrotnie ukierunkowaną na osiąganie sukcesów. Zamiennie traktowane jest jako zamiłowanie do uprawiania jakiejś dziedziny.
W artykule Andrzeja Kamińskiego „Pobudzanie i kształtowanie zainteresowań” czytamy, że podstawowym pojęciem w przedstawionej modelowej definicji zainteresowań jest aktywność poznawcza wraz z jej nasileniem, ukierunkowaniem i wybiórczością. Gdy mówimy o aktywności poznawczej, mamy zazwyczaj na myśli, iż jednostka zamiast biernego spostrzegania faktów i zjawisk - czynnie w nie wnika, zamiast mechanicznego przyswajania materiału spostrzeżeniowego - intensywnie go analizuje, samodzielnie i planowo go ujmuje. Można by powiedzieć, że aktywność poznawcza to wszelka czynność jednostki zmierzająca do uzyskania lepszej orientacji w otaczającej rzeczywistości, czytamy w Encyklopedii psychologii W.Szewczuka. Celowość i zasadność oddziaływań wychowawczych szkoły i nauczyciela na kształtowanie zainteresowań, podkreślają wszyscy autorzy publikacji poświęconych tym zagadnieniom. Oddziaływanie środowiska szkoły związane z wykształceniem u dzieci i młodzieży zainteresowań związanych z przedmiotem nauczania, zainteresowań zawodowych, społecznych, kulturalnych, sportowo-turystycznych i innych, to jeden z ważniejszych celów wychowawczych szkoły.
W Świetlicy integracyjnej działającej przy Szkole Podstawowej Nr 7 w Chełmie praca nauczyciela nastawiona jest na budzenie i kształtowanie zainteresowań, to nie tylko same spektakularne sukcesy uczniów, to także w przeważającej mierze sukcesy mniejszej wagi.
Staramy się promować oraz dostosowywać organizowane zajęcia pozalekcyjne do zainteresowań, by jak największa liczba uczniów mogła w nich uczestniczyć – mówi Agnieszka Zapora, koordynator programu romskiego. - Organizujemy wiele konkursów szkolnych, by uczniowie mogli pokazać swoje umiejętności i je rozwijać. Tu należy wymienić organizowany od wielu lat Międzyszkolny konkurs plastyczny „Czego uczą nas baśnie i bajki romskie”, który kierowany jest do uczniów chełmskich szkół podstawowych, w tym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Celem naszym jest pokazanie kultury i zwyczajów romskich poprzez sztukę, literaturę i muzykę, a doskonałą do tego okazją są organizowane corocznie konkursy artystyczne i recytatorski. Współpracujemy z lokalną gazetą i radiem, na łamach których prezentujemy najciekawsze wydarzenia z życia świetlicy integracyjnej szkoły. Sukces - to dobra współpraca nauczycieli, dyrekcji, rodziców i uczniów.
Napisz komentarz
Komentarze