Podczas ostatniej połączonej komisji budżetu i rozwoju gospodarczego oraz komisji porządku publicznego i inwentaryzacji mienia komunalnego (29 grudnia) przedstawione zostało podsumowanie dotychczasowej realizacji Strategii Rozwoju Elektromobilności Miasta Chełm na lata 2020 – 2029.
- Działania, które przeanalizowano w sprawozdaniu, są ukierunkowane na poprawę warunków funkcjonowania życia w mieście oraz na rozwój szeroko rozumianej elektromobilności miejskiej. W działaniach zakłada się wzmocnienie trendu poprawy powietrza poprzez zmniejszenie pyłów CO2 i stężeń emisji związków pyłowych (PM10) - mówiła podczas komisji Iwona Gnyp, zastępca dyrektora departamentu architektury, geodezji i inwestycji.
Jak dodała, ważnym elementem rozwoju elektromobilności w naszym mieście jest ciągłe poszukiwanie i pozyskiwanie zewnętrznych funduszy. Potrzebne są one do realizacji inwestycji.
W trakcie komisji głos zabrał radny Stanisław Mościcki. Na wstępie zaznaczył, że nie ulega wątpliwości, że działania zmierzające ku elektromobilności i poprawie jakości powietrza wymagają ogromnych środków finansowych.
- Ile w mieście Chełm jest już obecnie pojazdów albo elektrycznych albo hybrydowych lub jeżdżących na innych ekologicznych źródłach? Po drugie, czy nie warto by było pomyśleć nad systemem zainstalowania w mieście czujników jakości powietrza. Wtedy mielibyśmy możliwość monitorowania w tej dziedzinie - mówił Mościcki.
Dyrektor Iwona Gnyp odpowiedziała, że czujniki są zamontowane przy chełmskich szkołach. Mościcki zwrócił uwagę na fakt, że czujniki przydałyby się również w innych miejscach, przy głównych ciągach komunikacyjnych czy osiedlach.
- Jak najbardziej, przeanalizujemy tę sugestię. Być może w ramach monitoringu takie czujniki zostaną zainstalowane - zapewniła Gnyp.
Po konsultacji z wydziałem komunikacji podczas sesji 29 grudnia (czwartek) Gnyp przekazała, że na terenie Chełma jest zarejestrowanych 31 pojazdów elektrycznych oraz 148 hybryd.
W ciągu ostatniego roku magistrat podejmował wiele działań, które wpisały się w cele strategiczne i operacyjne. Z zadań, które udało się wykonać, podczas komisji wymienione zostały:
- "Rower miejski". W ramach zadania utworzonych zostało 17 stacji rowerowych, zakupiono po 15 stojaków rowerowych, totemy informacyjne oraz 180 rowerów (150 standardowych, 15 standardowych z fotelikiem, 10 familijnych - cargo oraz 5 tandemów). Została również utworzona specjalna strona internetowa: https://chelmskirower.pl/. Rower miejski działał od 27 czerwca 2022 do 15 września 2022 roku. W tym okresie odnotowano 6763 wypożyczenia.
- "Wymiana autobusów". W roku 2021 zakupionych zostało 6 niskoemisyjnych autobusów (diesel z najnowszą normą spalin EURO VI), które zostały przekazane w dzierżawę Chełmskim Liniom Autobusowym. Pojazdy są wyposażone w monitoring, bramki do zliczania pasażerów, ładowarki USB i informację pasażerską z głosową zapowiedzią przystanków. Również w 2021 roku została podpisana umowa na dofinansowanie z Narodowym Funduszem Gospodarki Wodnej na przedsięwzięcie „Zielony Transport miejski w Chełmie”. W ramach programu magistrat ma w planach zakupienie 26 autobusów, które wykorzystują do napędu energię elektryczną wytwarzaną z wodoru. 17 października 2022 roku została podpisana umowa dotycząca opracowania przetargowej dokumentacji, doradztwa w zakresie przygotowania oraz przeprowadzenia postępowania o udzielenie publicznego zamówienia na zakup pojazdów. Teraz trzeba czekać na wszczęcie i ogłoszenie tego postępowania.
- "Wymiana pozostałych pojazdów miejskich". W roku 2022 magistrat nie zakupił żadnych nowych pojazdów przez zbyt wysokie koszty. Jednak nowe pojazdy, które należą do niskoemisyjnych, pozyskane zostały przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. W przypadku MPECu był to wózek podnośnikowy KOMATSU (napęd benzyna/propan-butan). MPGK pozyskał zaś dwa niskoemisyjne pojazdy, które napędzane są CNG.
- „Budowa centrum monitoringu transportu miejskiego z wdrożeniem elementów Smart City”. W zeszłym roku podjęte zostały działania przybliżające do przygotowania technicznej dokumentacji miejskiego monitoringu.
- „Przystanki i infrastruktura towarzysząca komunikacji publicznej w tym elementy Smart City”. W ramach zadania zamontowano nowe wiaty przystankowe razem z informacyjnymi tablicami w 40 lokalizacjach.
- „Budowa ścieżek rowerowych oraz infrastruktury towarzyszącej”. Wybudowane ścieżki rowerowe w mieście odebrane zostały w 2020 roku. W 2021 r. została zakończona inwestycja „Przebudowa drogi krajowej nr 12 w granicach administracyjnych miasta Chełm”. Trwa zaś inwestycja „Rozbudowa i przebudowa drogi na ul. Lubelskiej oraz ul. Piłsudskiego”.
Napisz komentarz
Komentarze