W umowach, zawartych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcami autostrady A2, również w naszym regionie, jednym z zapisów jest zimowa przerwa w pracach budowlanych. Jednak obecna pogoda pozwala na kontynuowanie robót w terenie.
Wykonawcy nie przerywają prac na A2
Tak jest m.in. w przypadku odcinka A2 Swory – Biała Podlaska.
– Dla tego odcinka, 16 września 2022 wojewoda lubelski wydał decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – przyp. red.), dzięki czemu mogliśmy przekazać wykonawcy plac budowy. Obecnie realizowane są prace ziemne i odwodnieniowe na trasie głównej. W zakresie obiektów mostowych prowadzone są roboty zbrojeniowe, palowanie, betonowanie ław fundamentowych i słupów. Ponadto budowany jest zbiornik retencyjny, prowadzone są prace melioracyjne. Przebudowywane są kolizje z sieciami podziemnymi – informuje Małgorzata Tarnowska, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.
Przypomnijmy, w ramach tego kontraktu wybudowanych zostanie ok. 14 km autostrady A2 o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa. Powstaną Miejsca Obsługi Podróżnych i obwód drogowy. Ponadto drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonawcą tego etapu inwestycji jest firma Polaqua. Umowa w formule "Projektuj i buduj" o wartości prawie 470 mln zł została podpisana 1 kwietnia 2021 r. Zakończenie inwestycji planowane jest w czwartym kwartale 2024 r.
Rzeczniczka GDDKiA dodaje, że w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie trwają postępowania administracyjne w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla trzech odcinków pomiędzy Siedlcami a Sworami, wśród nich są dwa odcinki autostrady A2, przebiegające w części lub w całości przez powiat bialski: rejon m. Malinowiec – węzeł Łukowisko oraz węzeł Łukowisko – rejon m. Swory. – Szacujemy, że na przełomie I i II kwartału 2023 r. otrzymamy decyzje ZRID, co umożliwi wykonawcom rozpoczęcie robót w terenie – przekazuje Tarnowska.
Prace budowlane, pomimo zimowej przerwy, trwają też na ok. 37,5-kilometrowym odcinku pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami. – Budowę tego fragmentu A2 podzieliliśmy na trzy odcinki realizacyjne. Na dwóch z nich, Kałuszyn – Groszki i Gręzów – Siedlce, od grudnia 2021 r. trwają roboty. Dla trzeciego, Groszki – Gręzów, w grudniu 2022 r. uzyskaliśmy decyzję ZRID. Wykonawca prowadzi już wycinkę drzew i wykonuje palowanie pod obiekty inżynierskie – informuje specjalistka z GDDKiA.
Wyjaśnia, że na pozostałych odcinkach wykonawcy prowadzą zaawansowane prace ziemne, związane z budową nasypów drogowych dla trasy głównej i dróg serwisowych.
– Okres zimowy wymaga szczególnego zwrócenia uwagi na dotrzymanie reżimu technologicznego. Na obiektach inżynierskich prace trwają w pełnym zakresie. Wykonywane są m.in. zbrojenie, deskowanie, betonowanie, fundamentowanie. Ponadto budowane są zbiorniki retencyjne, kanalizacja, przebudowywane są również kolizje z istniejącą siecią podziemną – wymienia Małgorzata Tarnowska.
Co z końcowym odcinkiem A2?
Jeśli natomiast chodzi o końcowy, 32-kilometrowy odcinek autostrady A2 Biała Podlaska – granica państwa w Kukurykach, to ten jest w fazie projektowania. Inwestycja zlokalizowana jest na obszarze gmin: Biała Podlaska, Zalesie, Rokitno, Terespol.
3 września 2021 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Mosty Gdańsk Sp. z o.o. na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji, umożliwiających realizację robót w terenie. Ten etap podzielony jest na trzy odcinki. To: węzeł Biała Podlaska (Cicibór) – rejon m. Kijowiec, rejon m. Kijowiec – węzeł Dobryń oraz węzeł Dobryń – granica państwa.
Z kolei 10 stycznia 2022 roku złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla wszystkich trzech odcinków. Wnioski zostały złożone w terminie określonym w umowie. Obecnie w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim toczy się postępowanie, związane z uzyskaniem decyzji ZRID.
Jak przekazuje GDDKiA, kolejnym etapem będzie przygotowanie materiałów do przetargu i ogłoszenie postępowania na realizację inwestycji. Na stronie kontraktu można przeczytać, że zaawansowanie prac projektowych na tych odcinkach określane jest aktualnie przez GDDKiA na 50 proc.
Kontrakt, związany z opracowaniem projektowym zgodnie z zawartą umową obowiązuje do marca 2024 roku. Z kolei zgodnie z informacjami, zawartymi w Krajowej Mapie Budowy Dróg realizacja końcowego odcinka autostrady A2 przewidziana jest na lata 2026-2028.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze