Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Mieszkania, apartamenty, kawalerki do wynajęcia
Reklama

CPK w Lubelskiem znów zalicza poślizg. Mieszkańcy szykują kolejną blokadę DK 17

Do końca marca miał być ogłoszony wariant inwestorski dla tak zwanej szprychy nr 5, prowadzącej do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Szykują się jednak kolejne opóźnienia. Tymczasem w najbliższą niedzielę (19 marca) na drodze krajowej w Zakręciu odbędzie się kolejny protest mieszkańców powiatu krasnostawskiego przeciw planom budowy linii kolejowej dużych prędkości w ich regionie.
CPK w Lubelskiem znów zalicza poślizg. Mieszkańcy szykują kolejną blokadę DK 17
Kadr ze styczniowego protestu mieszkańców przeciw planom CPK na drodze krajowej nr 17 w Zakręciu.

Możliwość przesunięcia terminu ogłoszenia wariantu inwestorskiego dla około 100-kilometrowego odcinka kolejowej szprychy CPK nr 5, czyli linii kolejowych nr 54 Trawniki - Krasnystaw i nr 56 Wólka Orłowska - Zamość - Bełżec - granica z Ukrainą potwierdził nam rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pierwszy powód to konieczność uwzględnienia w studium wykonalności odcinka od Bełżca do granicy z Ukrainą. 

- Początkowo zakładaliśmy budowę szprychy CPK nr 5 do Bełżca, ale ostatecznie naszym celem jest wydłużenie linii kolejowej po stronie polskiej do granicy z Ukrainą. W styczniu podpisaliśmy w Warszawie porozumienie z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia), dotyczące współpracy przy studium wykonalności dla linii do Lwowa i Kijowa. Inwestycja ma głębokie uzasadnienie, między innymi w kontekście budowy wspólnej infrastruktury kolejowej o europejskiej szerokości toru 1435 mm i integracji Ukrainy z Unią Europejską - wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy spółki CPK.

Dodaje, że dzięki wydłużeniu linii możliwe jest zaproponowanie przez CPK skorygowanych przebiegów od Tomaszowa Lubelskiego w kierunku granicy, między innymi omijających Bełżec. Podkreśla, że jest to wyjście naprzeciw propozycjom mieszkańców tej miejscowości. Gdyby linia kończyła się właśnie tam, nie do uniknięcia byłyby kolizje z zabudową mieszkalną. 

CPK: Czekamy na warianty społeczne 

Drugi powód to decyzja o zbadaniu wariantów społecznych, zgłoszonych przez gminę Izbica, a także opracowywanych przez samorządowców z Krasnegostawu i gmin Łopiennik, Krasnystaw, Zamość i Stary Zamość.

- Dla odcinka Trawniki-Zamość-Bełżec jesteśmy w zaawansowanej fazie przygotowań studium wykonalności, czyli specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe. W tej chwili trwają prace analityczne dla czterech wariantów, ale ponieważ zależy nam, żeby zaprojektować linię w dobrej współpracy z mieszkańcami i samorządowcami, przebadamy też warianty zgłoszone między innymi przez Izbicę i Krasnystaw - informuje Konrad Majszyk.

Po raz kolejny podkreślił, że poprawek wymaga również dokumentacja dostarczona CPK przez wykonawcę studium. 

Rzecznik zaznacza, że docelowo kolejowa szprycha CPK nr 5 zapewni skrócenie czasów przejazdu. Dla przykładu z Zamościa do Warszawy przejazd koleją ma potrwać 2 godziny i 15 minut. Dziś taka podróż trwa dwa razy dłużej. Z kolei z Tomaszowa Lubelskiego do stolicy będzie można dojechać dzięki tej inwestycji w dwie i pół godziny. Obecnie jest to niemożliwe, ponieważ pociągi do tego miasta nie docierają.

Na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 250 km/h. Lekkie pociągi towarowe będą jeździły do 120 km/h. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.

Mieszkańcy: Odrzucicie jak pozostałe?

Protest w Zakręciu organizuje Społeczny Komitet Przeciwników Budowy Torowiska w Ramach Planów CPK na Terenie Powiatu Krasnostawskiego. Początek zgromadzenia przy dawnym gimnazjum o godz. 15. 

Jak już informowaliśmy, mieszkańcy uważają, że od 2020 roku stracono zbyt wiele cennego czasu i zbyt późno podjęto decyzję o współpracy z sąsiednimi samorządami w celu stworzenia mniej niszczycielskiego wariantu przebiegu linii kolejowej dużych prędkości. Jednocześnie są sceptycznie nastawieni do wszelkich zapowiedzi o analizie i braniu pod uwagę ekspertyz Instytutu Kolejnictwa, które zleciły samorządy. Obawiają się, że mogą być odrzucone tak jak te poprzednie.

Nie ma jeszcze konkretnego terminu ogłoszenia wariantu inwestorskiego dla przebiegu szprychy nr 5. W kilku źródłach usłyszeliśmy, że jest to przewidziane w połowie bieżącego roku.   


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mykoła 19.03.2023 12:07
Wybudują jak elektrownie atomowe :) Pieniądze są potrzebne na broń dla wUkraincow.

Leonid 18.03.2023 18:00
Cenzorek lubi Donalda szkoda że dał się sprzedać.

Leonid 18.03.2023 16:18
Ja chcę Donalda bezrobocie, korupcja i będzie co sprzedać po pisie wróci normalność.

Stakow 18.03.2023 13:35
Kto finansuje tych debili ? Jeśli blokują ulice to zamykać ich na 48.

Pracownik lidla 17.03.2023 07:16
Kolejne bezmózgi działające na własną szkodę.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama