Polscy kierowcy kupują albo budżetowe modele opon sezonowych, albo opony całoroczne. Wzrost sprzedaży ogumienia drugiego typu to jeden z najwidoczniejszych trendów w branży. W najbliższych latach popularność zyskają także opony do aut elektrycznych.
Stawiamy na oszczędność
Mimo że na bezpieczeństwie oszczędzać nie warto, rosnące ceny zmuszają nas do rozsądnego planowania wydatków. Nie inaczej jest w branży oponiarskiej, w której niemal połowę kupowanych opon stanowią tanie modele.
Na kupno opon ze średniego segmentu decyduje się około 22 proc. klientów, natomiast na opony premium – 28 proc.
Cena jest najważniejsza dla większości kupujących; marką i modelem kieruje się niecałe 35 proc. z nas, a parametrami jeszcze mniej – około 25 proc. – wynika z badania SW Research dla Oponeo.pl.
W ubiegłym roku – zamiast produktów z Chin – częściej wybieraliśmy opony europejskie. Ogumienie z Państwa Środka nie było bowiem aż tak konkurencyjne przez rosnące opłaty za przewóz.
Wybieramy wygodę
Od kilku lat rośnie sprzedaż opon całorocznych. Podczas gdy 4 lata temu stanowiły około 13 proc. kupowanych towarów, dziś to już 23 proc. I w tym przypadku najczęściej kupujemy opony klasy ekonomicznej. Segment premium to zaledwie 1/3 sprzedaży. Opony wielosezonowe wybieramy zwykle kosztem letnich.
Kierowcy stopniowo rezygnują z zakupu opon o małych średnicach, o czym świadczą słabsze wyniki sprzedaży produktów 15-calowych i mniejszych. Jednocześnie – jak wynika z raportu „Sprzedaż opon w 2022 roku” – lubimy jeździć SUV-ami. W 2022 roku w porównaniu do 2020 sprzedano nieco ponad 40 proc. opon przeznaczonych do tego typu samochodów.
Opony do elektryków
Transport drogowy odpowiada za 1/5 emisji zanieczyszczeń w Unii. Żeby poprawić te statystyki, UE proponuje, aby od 2035 roku wszystkie nowe samochody, które pojawią się na rynku, były przyjazne środowisku pod kątem emisji CO2. Ta zmiana wykreuje nowe trendy na rynku oponiarskim. Oferta opon do aut elektrycznych już dynamicznie się zmienia, nawet przy nadal stosunkowo niewielkiej popularności elektryków w Polsce.
Motocykl zamiast samochodu
Coraz większej grupie osób jako środek transportu nie służy już samochód, lecz motocykl. Potwierdzają to statystyki.
Tylko w 2022 roku kupiliśmy o 8 proc. więcej opon do motocykli niż jeszcze w 2019. Trend przesiadania się na motocykle statystycznie widoczny jest w całej Unii, jednak sprzedaż opon nie wszędzie rośnie tak dynamicznie.
Ile płacimy za opony i ich wymianę?
Z braku czasu lub umiejętności nie każdy sam wymienia opony, ale korzysta z warsztatu wulkanizacyjnego. To wiąże się z usługą, której ceny – podobnie jak ceny innych usług – rosną z roku na rok.
Jak podaje Interia, ceny wymiany opon w serwisie mogą się różnić w zależności od regionu. Uśredniając, za wymianę opon na felgach aluminiowych średniej wielkości (do 16 cali) zapłacimy około 150 zł.
Średnia cena letniej opony samochodowej na platformie B2B w 2022 roku wynosiła 487,99 zł, zimowej – 530,14 zł, a całorocznej – 277,39 zł.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze