Charakterystyka ilościowych i jakościowych metod badawczych
Badania ilościowe przeprowadzane są na stosunkowo dużych próbach badawczych. Pomagają one w ustaleniu skali występowania pewnych zjawisk za pomocą wyznaczenia ich liczbowej lub procentowej charakterystyki, dając przy tym możliwość wnioskowania statystycznego. Głównym celem tego rodzaju badań jest szczegółowe rozpoznanie tendencji i stanu panujących na rynku, ustalenie poziomu zainteresowania produktem bądź usługą, a także określenie częstotliwości występowania zjawiska w różnych zbiorowościach. Obecnie rozróżniamy kilka metod badań ilościowych:
- CAWI (Computer Assisted Web Interview) → wywiady przeprowadzane wirtualnie przy użyciu kwestionariusza udostępnianego respondentom;
- CATI (Computer Assisted Telephone Interview) → wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny polegający na przeprowadzeniu wywiadu drogą telefoniczną, podczas gdy odpowiedzi respondentów są wprowadzane do komputera automatycznie;
- PAPI (Paper And Pencil Interview) → tradycyjna metoda wywiadu polega na zapisywaniu odpowiedzi respondenta na papierowym kwestionariuszu, w trakcie przeprowadzania wywiadu bezpośredniego;
- CAPI (Computer Assisted Personal Interwiev) → metoda polegająca na wprowadzaniu odpowiedzi respondenta do systemu za pomocą urządzenia mobilnego typu tablet lub komputer.
Dla przedsiębiorców, którzy bardziej niż ilość cenią parametry jakościowe, przeznaczone są badania, których celem jest dotarcie do motywów, zwyczajów oraz przyczyn zachowań grupy docelowej. Badania jakościowe dzielimy na:
- IDI (In-Depth Interview) → indywidualne wywiady pogłębione, oparte na osobistych i wnikliwych rozmowach z respondentami;
- FGI (Focus Group Interview) → wywiady grupowe oparte na dyskusji respondentów o zbliżonej charakterystyce, skupione na konkretnym zagadnieniu.
Przedsiębiorcy zainteresowani przeprowadzeniem badań bardzo często proszą o pomoc specjalistów z agencji badawczych takich jak Norstat. Agencje są w stanie przeprowadzić badania od A do Z, począwszy od przygotowania scenariuszy i ankiet, aż do stworzenia pełnego raportu opartego na odpowiedziach respondentów.
Dlaczego warto postawić na wywiad w badaniu rynku?
Korzystanie z wywiadów podczas badania rynku niesie wiele możliwości dla firm, którym zależy na wzmocnieniu swojej pozycji na rynku. Bogactwo konkretnych danych pozwala na dostosowanie strategii marketingowej stricte pod oczekiwania i obecne wymogi grupy docelowej. Możliwości jest wiele – część z nich zostało przedstawionych na stronie norstat.pl. Strategia rozwojowa firmy sporządzona w oparciu o rzeczywiste dane jest w stanie wnieść bardzo wiele w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Między innymi dlatego warto regularnie badać zdanie klientów, jednocześnie obserwując rosnące zainteresowanie oferowanymi produktami czy usługami.
Napisz komentarz
Komentarze