Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama https://chelmskiewidoki.pl

Zależy ci na skutecznej analizie rynku? Postaw na wywiady!

Korzystanie z usług badania rynku przez profesjonalne firmy jest obecnie naturalnym elementem planowania efektywnej strategii rozwoju dla każdego przedsiębiorstwa. Zbadanie satysfakcji klientów bądź pracowników oparte o szereg skonkretyzowanych pytań pozwala na uzyskanie istotnych danych, które są w stanie uczynić strategię marketingową bardziej dokładną, nakierowaną na konkretną grupę odbiorców. Wywiady stanowią podstawową metodę badawczą w analizie rynku; przeprowadzane na określonej grupie respondentów, wykorzystywane są zarówno w badaniach ilościowych jak i jakościowych. Wybór odpowiedniego procesu badawczego zależy od jego celu i tego, czego konkretnie chce się dowiedzieć firma.
Zależy ci na skutecznej analizie rynku? Postaw na wywiady!
Wybór odpowiedniego procesu badawczego zależy od jego celu i tego, czego konkretnie chce się dowiedzieć firma.

Charakterystyka ilościowych i jakościowych metod badawczych

Badania ilościowe przeprowadzane są na stosunkowo dużych próbach badawczych. Pomagają one w ustaleniu skali występowania pewnych zjawisk za pomocą wyznaczenia ich liczbowej lub procentowej charakterystyki, dając przy tym możliwość wnioskowania statystycznego. Głównym celem tego rodzaju badań jest szczegółowe rozpoznanie tendencji i stanu panujących na rynku, ustalenie poziomu zainteresowania produktem bądź usługą, a także określenie częstotliwości występowania zjawiska w różnych zbiorowościach. Obecnie rozróżniamy kilka metod badań ilościowych:

  • CAWI (Computer Assisted Web Interview) → wywiady przeprowadzane wirtualnie przy użyciu kwestionariusza udostępnianego respondentom;
  • CATI (Computer Assisted Telephone Interview) → wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny polegający na przeprowadzeniu wywiadu drogą telefoniczną, podczas gdy odpowiedzi respondentów są wprowadzane do komputera automatycznie;
  • PAPI (Paper And Pencil Interview) → tradycyjna metoda wywiadu polega na zapisywaniu odpowiedzi respondenta na papierowym kwestionariuszu, w trakcie przeprowadzania wywiadu bezpośredniego;
  • CAPI (Computer Assisted Personal Interwiev) → metoda polegająca na wprowadzaniu odpowiedzi respondenta do systemu za pomocą urządzenia mobilnego typu tablet lub komputer.

Dla przedsiębiorców, którzy bardziej niż ilość cenią parametry jakościowe, przeznaczone są badania, których celem jest dotarcie do motywów, zwyczajów oraz przyczyn zachowań grupy docelowej. Badania jakościowe dzielimy na:

  • IDI (In-Depth Interview) indywidualne wywiady pogłębione, oparte na osobistych i wnikliwych rozmowach z respondentami;
  • FGI (Focus Group Interview) wywiady grupowe oparte na dyskusji respondentów o zbliżonej charakterystyce, skupione na konkretnym zagadnieniu.

Przedsiębiorcy zainteresowani przeprowadzeniem badań bardzo często proszą o pomoc specjalistów z agencji badawczych takich jak Norstat. Agencje są w stanie przeprowadzić badania od A do Z, począwszy od przygotowania scenariuszy i ankiet, aż do stworzenia pełnego raportu opartego na odpowiedziach respondentów.

Dlaczego warto postawić na wywiad w badaniu rynku?

Korzystanie z wywiadów podczas badania rynku niesie wiele możliwości dla firm, którym zależy na wzmocnieniu swojej pozycji na rynku. Bogactwo konkretnych danych pozwala na dostosowanie strategii marketingowej stricte pod oczekiwania i obecne wymogi grupy docelowej. Możliwości jest wiele – część z nich zostało przedstawionych na stronie norstat.pl. Strategia rozwojowa firmy sporządzona w oparciu o rzeczywiste dane jest w stanie wnieść bardzo wiele w funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Między innymi dlatego warto regularnie badać zdanie klientów, jednocześnie obserwując rosnące zainteresowanie oferowanymi produktami czy usługami.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama