Głównym celem inwestycji jest dostosowanie zajezdni do obsługi autobusów wodorowych, które mają trafić do Chełma już w 2026 roku. Dzięki temu miasto stanie się pionierem w wykorzystaniu ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym w regionie.
- Otrzymane dofinansowanie pozwoli na na kompleksową przebudowę tej zajezdni. Wszystko wskazuje na to, że będzie to najnowocześniejszy obiekt tego typu w województwie lubelskim. Postępowanie przetargowe zostało już ogłoszone, wpłynęły też oferty. Obecnie, po uzyskaniu wspomnianego dofinansowania i podpisaniu umowy, będziemy mogli rozstrzygnąć to postępowanie postępowanie - powiedział nam rzecznik prasowy urzędu miejskiego Damian Zieliński.
W postępowaniu wzięły udział trzy firmy, a dwie z nich złożyły oferty mieszczące się w założonym budżecie. Dzięki otrzymanemu dofinansowaniu oraz złożonym ofertom, miasto będzie mogło szybko przystąpić do realizacji projektu.
Przypomnijmy, że miasto stoi też przed szansą na jeszcze korzystniejsze finansowanie zakupu autobusów wodorowych. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który wcześniej przyznał miastu ponad 100 milionów złotych na ten cel, zaproponował zmianę źródła finansowania na środki unijne z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Dzięki temu miasto może uzyskać 100% dofinansowania na zakup autobusów wodorowych. Oznacza to, że wydatki netto związane z zakupem pojazdów zostaną pokryte ze środków KPO, a podatek przez NFOŚiGW.
- Urząd miasta wyraził wolę zmiany tego dofinansowania. Obecnie trwają rozmowy i formalności związane z tym działaniem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oczywiście musi teraz podjąć odpowiednie kroki w celu aneksowania umowy i przygotowania dokumentów, które później zostaną parafowane przez obie strony. Na tej mocy będzie mogło dojść do zmiany finansowania - tłumaczył kilka dni temu Zieliński.
Postępowanie przetargowe wygrała je firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z Konina i to właśnie ona ma dostarczyć do Chełma 26 sztuk fabrycznie nowych, nieeksploatowanych, całkowicie niskopodłogowych jednoczłonowych autobusów.
Każdy musi mieć minimum 60 miejsc dla pasażerów, z czego przynajmniej 27 ma być miejscami siedzącymi. Nowe pojazdy komunikacji zbiorowej mają też być 3-drzwiowe. Ponadto gwarancja magazynu energii, jak i samego autobusu, musi wynosić przynajmniej 84 miesiące, a magazyn energii elektrycznej musi zapewnić, niezależnie od warunków zewnętrznych i stopnia zużycia, przejechanie minimum 20 km bez ładowania.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze