Dworzec, tak zwany modułowy, realizowany jest w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiego pomysłu PKP S.A. Zaprojektowany został jako budynek parterowy, składający się z dwóch części połączonych wiatą. Pierwsza z nich to przestrzeń dworcowa, w której będą się mieścić poczekalnia oraz toalety. W drugiej części - komercyjnej - znajdzie się niewielki lokal handlowo-usługowy. Pod wiatą będą stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów oraz miejsce na biletomaty i automaty z napojami czy przekąskami. Bryłę nowego dworca uzupełni wieża zegarowa o wysokości około 8 metrów. Zamontowany zostanie na niej wielkowymiarowy podświetlany zegar.
Dworzec w Kaniem to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura.
– Budynek będzie pozbawiony barier architektonicznych oraz zostanie wyposażony w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnością ruchową – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Komunikacji Polskich Kolei Państwowych S.A. - Dla osób niewidzących i niedowidzących zaprojektowane zostały ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planem obiektu - wylicza. - Dużym ułatwieniem dla wszystkich podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.
Dworzec będzie przyjazny nie tylko podróżnym, ale i środowisku. W celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej zaprojektowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, natomiast na dachu przewidziano zamontowanie 12 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”. Dla poprawy bezpieczeństwa w budynku zostaną zainstalowane nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu, a także systemy przeciwpożarowe. Zostanie on również wyposażony w sprzęt i oprogramowanie umożliwiające integrację i zdalne zarządzanie systemami oraz nadzorujące prace instalacji i urządzeń.
Zmieni się również otoczenie dworca. Pojawi się osiem miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Uporządkowane zostaną tereny zielone, a także ułożona zostanie nowa nawierzchnia chodników.
- Na pewno będzie to duże ułatwienie dla podróżnych – mówi Zdzisław Krupa, wójt gminy Rejowiec Fabryczny. - Dworzec będzie miał wszystkie najpotrzebniejsze elementy. Przede wszystkim ogrzewaną poczekalnię, biletomaty, sanitariaty, podjazdy dla osób niepełnosprawnych.
Wciąż nie wiadomo natomiast, czy i jak zagospodarowany zostanie zabytkowy, ponadstuletni budynek dawnego dworca.
- Wspólnie z PKP będziemy szukali rozwiązań, by dalej służył mieszkańcom - dodaje wójt.
Budowa nowego dworca w Kaniem jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 4,66 mln zł brutto. Powstaje przy wsparciu funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą tych inwestycji jest konsorcjum firm Heli-Factor Sp. z o.o. i Merx Sp z o.o.
Na terenie województwa lubelskiego program obejmuje łącznie jedenaście inwestycji.
Napisz komentarz
Komentarze