Spotkanie odbyło się 30 maja w nowo otwartym Centrum Turystyczno-Edukacyjno-Kulturalnym w Izbicy. Już przed rozpoczęciem konsultacji mieszkańcy mieli mieszane uczucia związane z inwestycją w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Linia jest planowana na trasie Trawniki-Krasnystaw-Zamość.
Budowa będzie wiązała się z wysiedleniami i wywłaszczeniem części gospodarstw. Budzi to zrozumiały sprzeciw lokalnej społeczności. Niektórzy mieszkańcy nie byli świadomi, że proponowane warianty mogą im zrujnować to, na co przez lata pracowali.
- Na ulicy Maliniec jest 6 domów, mieszka w nich kilkanaście rodzin. Każdy wariantów przebiegu trasy jest zły. Czujemy się również troszeczkę oszukani przez władze samorządowe. Poza Izbicą wszędzie były konsultacje. W niektórych miejscach organizowano je po kilka razy, a u nas nikt nic nie wiedział. O dzisiejszym spotkaniu w przeważającej części dowiedzieliśmy się dopiero 24 maja, głównie dzięki znajomym i ludziom dobrej woli. Wcześniej mówiło się o modernizacji starej linii kolejowej, a nie budowie szybkiej kolei - mówił Arkadiusz Danielak z Izbicy.
Czytaj także: Gm. Krasnystaw. "Linia kolejowa zniszczy dorobek naszych pokoleń"
- Jesteśmy bardzo zaskoczeni tą linią, bo nas też nikt nie informował. Żeby nie dzieci i Internet, chyba do tej pory żylibyśmy w nieświadomości. Obecnie mieszkam bardzo blisko torów. Jeśli nowa trasa zostanie poprowadzona obok starej, trzeba będzie wyburzyć kaplicę w naszej miejscowości. Przez tyle lat ludzie tam przychodzili i modlili się, a w tej chwili zostanie im to odebrane. Po dzisiejszym spotkaniu spodziewam się, że osoby zajmujące się tą sprawą zmienią swoje zdanie i zostawią nas w spokoju - powiedziała Ewa Drąg z Wólki Orłowskiej.
Po rozpoczęciu spotkania Adam Nalewajko z CPK tłumaczył, że konsultacje społeczne na obecnym etapie tworzenia studium wykonalności dla planowanej linii kolejowej nie są jeszcze obligatoryjne. Inwestor robi jednak ukłon w stronę mieszkańców, aby za pomocą ankiet i bezpośrednich rozmów zebrać jak najwięcej postulatów, uwag i opinii, a także rozpoznać problematyczne miejsca.
- Dzięki temu przed faktycznym rozpoczęciem pracy nad projektem możemy przewidzieć, jaka trasa jest najbardziej optymalna. Obecne prawo nakazuje konsultacje z mieszkańcami dopiero na etapie decyzji środowiskowej, gdy już jest gotowa dokumentacja z dokładnym przebiegiem linii w danym regionie. Tymczasem preferowany wariant zostanie wybrany dopiero w październiku bieżącego roku - wyjaśniał Nalewajko.
Warto przeczytać: Gm. łopiennik Górny. Domy do wyburzenia, gospodarstwa do podziału. Mieszkańcy chcą zablokować wielką rządową inwestycję
Burmistrz Jerzy Lewczuk oświadczył, że jego podwładni wykonali dużo pracy, aby jak najwięcej mieszkańców wzięło udział w konsultacjach. Z tego powodu przeniósł spotkanie z urzędu gminy do centrum kulturalnego, bo spodziewał się dużej frekwencji.
- Przygotowaliśmy alternatywny wariant przebiegu trasy, który omijałby gospodarstwa i zabudowania. Mamy świadomość, że szybka kolej wymaga zaprojektowania łagodnych zakrętów, aby pociąg się nie wykoleił. Nasza propozycja jest opracowana w taki sposób, aby tak zwane koszty społeczne były jak najmniejsze. Ja też mogę być poszkodowany, bo wybudowałem dom w pobliżu planowanego przebiegu linii kolejowej - mówił Lewczuk.
Czyutaj także: Krasnystaw. Chcą pogodzić rozwój kolei i oczekiwania mieszkańców. Czy to możliwe?
Przedstawiciele biura projektowego zapewnili, że wnikliwie przeanalizują propozycje gminy i udzielą wyczerpującej odpowiedzi. Uczestnikom spotkania wyjaśniali, że lekkie przesunięcie linii kolejowej w celu uratowania jakiegoś domu może spowodować, że w innym miejscu trzeba będzie wyburzyć więcej budynków, niż się wydaje. Dlatego przy planowaniu bierze się pod uwagę wiele kryteriów i zmiennych.
W trakcie dyskusji było wiele pytań o odszkodowania za wywłaszczone działki i budynki, powoływanie rzeczoznawców do szacowania wartości tych nieruchomości, źródło zasilania szybkiej kolei, ewentualne zabezpieczenia przed emisją hałasów, szerokość strefy buforowej z każdej strony torów, a także zasadność inwestycji w obliczu sytuacji międzynarodowej.
Napisz komentarz
Komentarze