Na sesji rady miasta 16 lutego przedstawiciele Społecznego Komitetu Przeciwników Budowy Torowiska w Ramach Planów CPK na Terenie Powiatu Krasnostawskiego wyrazili swoje obawy związane z ewentualnymi wysiedleniami i wywłaszczeniami z ich domów i nieruchomości. Burmistrz podkreśla, że od początku prowadzenia prac planistycznych nad inwestycją był w stałym kontakcie z przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego. Twierdzi, że na bieżąco przekazuje też wszystkie wątpliwości i uwagi, które pojawiają się w kontekście proponowanych wariantów przebiegu trasy szybkiej kolei przez Krasnystaw.
- Rozumiem wszystkie obawy, ale proszę wziąć pod uwagę fakt, że oczekiwania mieszkańców Krasnegostawu w dużej mierze zostały uwzględnione. Wskutek podejmowanych przeze mnie działań, inwestor zaproponował korzystniejszy dla infrastruktury miasta przebieg tras kolei w celu uniknięcia tak dużej liczby wyburzeń zabudowy mieszkaniowej niż wstępnie zakładano. Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że odrzucony został wariant zakładający przebieg trasy szybkiej kolei przez ulicę Kościuszki, który wiązał się z wyburzeniem dużej liczby budynków - tłumaczy Kościuk.
Dodaje, że inwestor przyjął nowe założenia związane z organizacją przejazdów przez torowisko, które wstępnie planowane były na osiedlu przy ul. Rejowieckiej oraz przy ul. Witosa. Podkreśla, że przyjęcie tego wariantu powodowałoby konieczność wyburzeń wielu nieruchomości.
- Proponowane obecnie trasy przebiegu kolei w dużej mierze zostaną poprowadzone po istniejących liniach kolejowych oraz estakadami. Spowoduje to, że bufor zajętości terenu zostanie znacznie zmniejszony, a tym samym inwestor planuje, że liczba wyburzonych budynków wzdłuż linii kolejowej będzie minimalna - podkreśla burmistrz.
Informuje też, że został reaktywowany miejski zespół ds. dziedzictwa kulturowego Krasnegostawu, w skład którego wchodzą m.in. wiceprzewodniczący Rady Miasta Krasnystaw Marcin Wilkołazki, pracownicy Muzeum Regionalnego w Krasnymstawie i Urzędu Miasta Krasnystaw oraz zainteresowani mieszkańcy. Podjęta została też interwencja w sprawie tzw. Góry Świętego Jana oraz zbiornika wodnego (stawiku) przy ul. Lwowskiej, czyli terenu, który wiązany jest z miejscem po dawnym grodzie Szczekarzew, stanowiącym kolebkę miasta.
Czytaj także: |
- Dzięki moim działaniom przebieg trasy został przeprojektowany i nie powoduje zagrożenia zniszczenia tych miejsc. Ponadto nawiązałem współpracę z Państwową Akademią Nauk Stosowanych w Chełmie, która nieodpłatnie przeprowadzi nieinwazyjne badania archeologiczne na tym terenie. Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał już stosowne pozwolenie, a badania zostaną wykonane w najbliższych tygodniach - zapowiada Robert Kościuk.
Na ostatniej sesji Rada Miasta Krasnystaw zabezpieczyła środki na opracowanie trasy alternatywnej dla wariantów przedstawionych przez CPK. W najbliższym czasie ma się odbyć spotkanie z wójtami ościennych gmin w celu omówienia możliwości przygotowania społecznego wariantu przebiegu linii szybkiej kolei wspólnego dla wszystkich samorządów.
Napisz komentarz
Komentarze