Nie tak dawno pisaliśmy o batalii rodziców z systemem oświaty. Rodzice dzieci, które aplikowały do IV Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie, wystąpili do Radnych Rady Miasta Chełm oraz wiceprezydent Doroty Cieślik z prośbą o utworzenie dodatkowej klasy językowej w tej szkole.
Czytaj też: Chełm. Rodzice i marzenia dzieci kontra urzędnicy i system...
Radna pyta, wiceprezydent wyjaśnia
Terminy składania wniosków i odwołań minęły, temat przycichł, lecz przewodnicząca komisji oświaty kultury i sportu Dorota Rybaczuk nie zapomniała o uczniach i ich ambicjach. Radna złożyła w UM interpelację, w której prosi o szczegóły na temat zasad, wymagań i wyników naboru do klas pierwszych szkół ponadpodstawowych w Chełmie na rok szkolny 2023/2024.
- W sposób szczególny proszę o podanie kryteriów i zasad dotyczących kwalifikacji ucznia do klasy dwujęzycznej w IV LO w Chełmie i wyników tego naboru - pisze w dokumencie radna Rybaczuk.
Odpowiedzi na pytanie udzieliła radnej, wiceprezydent Dorota Cieślik, która od lat jest nierozerwalnie zawodowo związana z oświatą. Wiceprezydent tłumaczy, iż 13 lutego br., odbyło się spotkanie z dyrektorami szkół ponadpodstawowych, podczas którego wspólnie z organem prowadzącym (Urząd Miasta Chełm), zostały ustalone progi punktowe, liczba klas oraz ich profile w poszczególnych szkołach.
Wtedy też, zaplanowano, że w roku szkolnym 2023/2024 powstanie 45 klas, tj.: 17 w liceach ogólnokształcących, 19 w technikach i 9 w branżowych szkołach I stopnia.
Podczas spotkania, o którym mowa, na wstępie ustalona została również punktacja do poszczególnych szkół, która przedstawiała się ona następująco:
- w I i II Liceum Ogólnokształcącym w Chełmie - 135 punktów,
- w III Liceum Ogólnokształcącym w ZSEiM i IV Liceum Ogólnokształcącym – 130 punktów
- w Technikum Nr 2 w ZST progi zostały ustalone w zależności od profilu, tj.: technik programista, technik informatyk - 125 pkt, technik mechanik/technik pojazdów samochodowych - 90 pkt, inne kierunki technikum w ZST – 100 pkt
- w Technikum Nr 3 w ZSEiM – 100 pkt
- w Technikum Nr 4 w ZSGiH – 90 pkt
- w Technikum Nr 5 w ZSEiT – 90 pkt
- w Technikum Nr 1 w ZSBiG – 90 pkt.
Warto zaznaczyć, że przedstawione progi punktowe, wyznaczały minimum punktów, jakie uczeń musi uzyskać, aby dostać się do danej szkoły czy klasy. Uzyskanie tego minimum nie gwarantowało jednak zakwalifikowania się. Już od lat system działa w sposób "kto ma więcej, ten się dostaje". Oznacza to, że do klasy klasyfikuje się uczniów zgodnie z punktacją, jaką uzyskali, tj. od największej liczby do najmniejszej.
W przypadku, gdy do danej klasy próg stanowi 130 pkt, a limit osób, jakie mogą znaleźć się w klasie to 30 osób, wybieranych jest 30 najlepszych, czyli tych, którzy uzyskali najwięcej punktów. Jeśli 30 uczniów uzyskałoby 190 pkt, to rzeczywisty próg do danej klasy wynosiłby 190 pkt, mimo wstępnego na poziomie 130 pkt.
Były też dodatkowe wymagania i dodatkowe punkty
Po tym spotkaniu, każda ze szkół zamieściła na swojej stronie internetowej liczbę tworzonych klas, punktację oraz regulamin rekrutacji do klas pierwszych. Aby dostać się do niektórych oddziałów, trzeba było spełnić dodatkowe wymagania, np. w Technikum nr 3 w ZSEiM do oddziału przygotowania wojskowego był przeprowadzany egzamin sprawnościowy, natomiast w klasach językowych dla I i IV Liceum Ogólnokształcącego przeprowadzono egzamin kompetencji językowych. Wiceprezydent podkreśla fakt, iż egzaminy dodatkowe rządzą się osobnymi prawami i przystępując do nich, można było zdobyć dodatkowe punkty.
- Należy zaznaczyć, że dodatkowe egzaminy kierunkowe to wymóg określony w zarządzeniu Kuratorium Oświaty, dotyczącym rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. W związku z powyższym dostanie się do klasy, w której są dodatkowe egzaminy, regulują odrębne przepisy. Uczeń powinien osiągnąć wystarczającą liczbę punktów z egzaminu ósmoklasisty, dopiero wówczas jego kandydatura jest brana pod uwagę i w zależności od tego, z jakim wynikiem zda dodatkowy egzamin, jest on brany pod uwagę do przyjęcia do danej klasy - wskazuje wiceprezydent.
Taki regulamin przedstawiony był również na stronie IV Liceum Ogólnokształcącego. Jest w nim wskazane: „Kandydaci do klasy językowej – dwujęzycznej, w postępowaniu rekrutacyjnym mogą uzyskać maksymalnie 250 pkt. Dodatkowe punkty (od 0 do 50 pkt.) są przyznawane za wynik sprawdzianu kompetencji językowych.” W regulaminie nie została wskazana minimalna liczba punktów, która została ustalona podczas zimowego spotkania, nie wskazano też minimalnej liczby punktów ze sprawdzianu kompetencji, która dawałaby możliwość przyjęcia do tej klasy.
Niektórzy dyrektorzy zmieniali klasy
17 lipca odbyło się kolejne spotkanie dyrektorów szkół ponadpodstawowych z włodarzami miasta, pojawiła się możliwość zmian w tworzeniu klas. Podczas tego spotkania rezygnowano z jednych oddziałów na rzecz tych, do których była największa liczba kandydatów. Z takiej możliwości skorzystał m.in. dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego, który utworzył 2 klasy politechniczne, natomiast zrezygnował z utworzenia klasy humanistycznej.
W Technikum Ekonomicznym nr 3 w ZSEiM została utworzona dodatkowa klasa technikum, nie powstała za to klasa w III Liceum Ogólnokształcącym. W Branżowej Szkole I Stopnia nr 2 w Zespole Szkół Technicznych dyrektor planował jedną klasę łączoną, utworzono natomiast dwie jednorodne klasy, tj. mechanik pojazdów samochodowych i elektromechanik pojazdów samochodowych. Zaś w Branżowej Szkole I Stopnia Nr 4 w Zespole Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich planowano otworzenie 3 klas, jednak ze względu na zainteresowanie uczniów, utworzona została dodatkowa klasa o dwóch specjalnościach, czyli zamiast 3, powstały 4 klasy.
- Powyższe wskazuje, że każdy z dyrektorów miał możliwość skorzystania z dokonania zmian w swojej ofercie. Z takiej zmiany nie skorzystała pani dyrektor IV Liceum Ogólnokształcącego - pisze w odpowiedzi na interpelację Dorota Cieślik.
Wiceprezydent tłumaczy, że zaplanowano łącznie 1374 miejsca, na które zakwalifikowało się 1289 uczniów. 32 osoby nie zostały przydzielone nigdzie, lecz jak twierdzi Cieślik, jest to efekt składania dokumentów tylko do jednej szkoły, bez wskazania odpowiedniej liczby punktów.
- Pozostały 84 wolne miejsca, co dawało możliwość zapewnienia uczniom realizacji nauki w szkołach ponadpodstawowych. Podkreślić należy, że każdy uczeń, który nie został zakwalifikowany do danego oddziału w przewidzianym przez siebie pierwszym wyborze szkoły, automatycznie otrzymał miejsce w placówce/oddziale drugiego bądź trzeciego wyboru wcześniej przez siebie wybranego. Tak również zadziało się w przypadku uczniów ubiegających się o przyjęcie do klasy językowej w IV Liceum Ogólnokształcącym - dodaje Cieślik.
To bez wątpienia ważne informacje dla rodziców uczniów, którzy za rok będą dokonywać wyboru szkoły...
Czytaj także:
- Chełm. W mieście funkcjonuje portal gospodarczy. W czym może być pomocny?
- Chełm. Strażacy wyłowili z Glinianek ciało mężczyzny. Akcja zakończona
- Chełm. Na komisji skarg, wniosków i petycji kolejna batalia o spalarnię
- Chełm. Uwaga! Poszukiwani świadkowie potrącenia pieszej. 90-latka poszkodowana
- Chełm. Już wiemy, na jakie zadania będzie można głosować w ramach Budżetu Obywatelskiego
Napisz komentarz
Komentarze