We wtorek, 8 listopada, w Janowie Lubelskim podpisanych zostało pięć umów z programu Kolej+ dotyczących modernizacji istniejących lub budowę nowych linii kolejowych w województwie lubelskim. Wcześniej, w parku miejskim przy Janowskim Ośrodku Kultury, odbyła się konferencja prasowa z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Andrzeja Bittela. Marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel złożyli podpisy na 5 umowach z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+. W ramach tej kwoty wybudowanych, zmodernizowanych i zelektryfikowanych zostanie 316 km linii kolejowych.
- Cieszymy się przede wszystkim z tego, że urząd marszałkowski wziął dotację na siebie. W związku z tym samorządy nie będą musiały ponosić kosztów. Oczywiście może się zdarzyć, że trzeba będzie dołożyć jakichś środków, ale nie będą to kwoty mocno obciążające samorządy - mówi obecny na konferencji Wiesław Holaczuk, wiceburmistrz Włodawy.
Przypomnijmy, że dwa lata temu we Włodawie podpisano „Porozumienie w sprawie współpracy w zakresie realizacji projektu rewitalizacji połączenia Chełm - Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w m. Włodawa”.
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 81 Chełm – Włodawa będzie z pewnością impulsem do rozwoju gospodarczego i turystycznego. Dodatkowo dla Włodawy realizacja tego projektu będzie miała aspekt historyczny, ponieważ przewiduje przedłużenie linii kolejowej bezpośrednio do naszego miasta – mówił podczas podpisywania porozumienia burmistrz Włodawy, Wiesław Muszyński.
W ramach programu Kolej+ Zarząd Województwa Lubelskiego we współpracy z samorządami przygotował pięć umów. Jedna z nich zakłada modernizację linii kolejowej Chełm – Włodawa oraz budowę ok. 7,5 kilometrów torów. W ramach prac planowana jest modernizacja 9 przystanków: Koza-Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto.
Szybsze i wygodniejsze podróże koleją zapewni też modernizacja i elektryfikacja linii na odcinku Rejowiec – Zamość - Szopinek oraz odbudowa i elektryfikacja łącznicy kolejowej omijającej stację Zawada. Czas przejazdu na trasie Zamość Wsch. – Rejowiec – Lublin Gł. wyniesie około 1 h 54 min (ze wszystkimi postojami) – obecnie trwa ok. 2 h 15 min.
Umowa o szacowanej wartości 926 mln zł przewiduje również modernizację 10 stacji i przystanków: Zagrody Kościół, Krasnystaw Fabryczny, Krasnystaw Miasto, Wólka Orłowska, Izbica, Tarzymiechy, Krzak, Złojec, Mokre, Zamość oraz budowę dwóch nowych przystanków – Bzite, Zawada Wschodnia.
Wszystkie obiekty będą przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zapewnią one komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. Będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu.
Okres realizacji zadań przewidziany jest na lata 2023-2028.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze