W czwartek (24 listopada) odbyła się pierwsza sesja VI kadencji Młodzieżowej Rady Miasta Chełm. Młodzi radni otrzymali z rąk prezydenta Jakuba Banaszka zaświadczenia o wyborze na radnego. Podczas obrad podjęto uchwałę dotyczącą wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących Młodzieżowej Rady Miasta Chełm.
Przewodniczącym został Robert Dudek z Zespołu Szkół Energetycznych i Transportowych, natomiast wiceprzewodniczącymi Kacper Prus oraz Weronika Boś z I Liceum Ogólnokształcącego.
Najpierw jednak były kampanie
Jak zawsze przed wyborami, tak i w tym przypadku, uczniowie w nich startujący prowadzili swoje kampanie. Na różne sposoby.
- Wybory do Młodzieżowej Rady Miasta cieszyły się dużym zainteresowaniem. O mandat radnego ubiegało się aż sześciu uczniów. Kampania wyborcza przebiegała bez zakłóceń, a kandydaci prezentowali swój program wyborczy na różne sposoby. Rozwieszali plakaty na terenie szkoły, agitowali na portalu społecznościowym Facebook oraz prezentowali swoje postulaty podczas spotkań z kolegami i koleżankami - przekazała nam dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych i Geodezyjnych w Chełmie, Dorota Michalska. - Młodzi, ambitni radni mają mnóstwo pomysłów na działalność MRM w naszym mieście. Chcieliby, aby w Chełmie powstał pumptrack i skate park z prawdziwego zdarzenia oraz więcej bezpiecznych miejsc spotkań dla młodzieży. Idąc z duchem czasu, myślą też o organizowaniu turniejów gamingowych i utworzeniu Międzyszkolnej Ligi eSportowej. Ponadto, jako lokalni patrioci postarają się, aby powstało graffiti przedstawiające historię miasta. To tylko nieliczne z inicjatyw, które zamierzają zrealizować nasi radni - dodała.
Uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego mają zamiar wpływać na to, co dzieje się w mieście. Chcą, aby potrzeby młodzieży również stały się ważne. Do wyborów przystąpiło 7 osób. Ich kampanie opierały się głównie na prezentowaniu i przedstawiania programu wyborczego. Postulaty i pomysły dotyczyły dwóch płaszczyzn: szkolnej i pozaszkolnej. W ramach pierwszego obszaru uczniowie chcieliby wspierać działania samorządu uczniowskiego oraz inicjować charytatywne akcje. W przypadku działań pozaszkolnych młodzi kandydaci na radnych chcieliby, aby w Chełmie było więcej miejsc dla młodzieży, w których mogliby spędzać razem czas. Również takich, do których dostęp miałaby młodzież niepełnosprawna.
W II Liceum Ogólnokształcącym uczniowie prowadzili swoje kampanie w formie "marketingu szeptanego". Prowadzili rozmowy z innymi uczniami i zachęcali ich do oddania głosu. Wszystko przez krótki czas, bo mieli go niewiele...
- Już w dniach 18-20 października br. należało zgłosić kandydatów do Młodzieżowej Rady, którzy do tego czasu musieli zebrać przecież podpisy na listach poparcia. Zabrakło czasu na dokładne poinformowanie uczniów o roli młodzieżowej rady, o jej statucie, o zadaniach, o roli i sposobach prowadzenia kampanii wyborczej itp. Stąd zainteresowanie wśród uczniów zgłoszeniem swojej kandydatury było małe. Zainteresowanych było kilku uczniów klas II i III, czyli uczniowie niepełnoletni (musieli uzyskać zgodę rodziców, a nie wszyscy takie uzyskali), którzy nie mają dostatecznej wiedzy o systemach wyborczych i zasadach prawa wyborczego. Uczniowie bardziej skupili się na zbieraniu podpisów poparcia przed zgłoszeniem swojej kandydatury, niż na prowadzeniu w późniejszym terminie kampanii wyborczej - komentuje Zbigniew Niderla, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie.
Również uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 8 wzięli udział w wyborach i prowadzili swoje kampanie wyborcze.
- O mandat ubiegało się trzech kandydatów, a w głosowanie cieszyło się dużym zainteresowaniem - wzięło w nim udział prawie 400 uczniów. Podczas kampanii wyborczej kandydaci zaprezentowali swoje sylwetki i postulaty w formie multimedialnej, w wirtualnej gazetce, która wyświetlana jest codziennie na holu głównym oraz na stronie szkoły. Do najważniejszych propozycji wysuniętych przez uczniów należały pomysły związane z szeroko pojętą aktywnością fizyczną, tj. rozbudowa ścieżek rowerowych, rozbudowa i renowacja skatepark'u, zwiększenie liczby placów zabaw i siłowni na świeżym powietrzu oraz organizacja imprez plenerowych. Zdecydowaną większością głosów zwyciężyła uczennica klasy 7a Dominika Łopuszyńska - przekazała Maja Być, sekretarz Szkoły Podstawowej nr 8 w Chełmie.
W Szkole Podstawowej nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w wyborach brało udział dwóch uczniów. W trakcie kampanii rozdawali oni ulotki i rozwiesili plakaty wyborcze. W odpowiedzi na pytanie, dlaczego kandydują odpowiadali, że chcą sprawdzić się w nowej sytuacji oraz poznać i nawiązać współpracę z młodzieżą z innych szkół. Zaznaczali też, że ważne dla nich jest działanie na rzecz chełmskiej młodzieży. W swoich kampaniach poruszali również kwestię dotyczącą dostosowania szkół do osób niepełnosprawnych. Wspomnieli również o organizacji kursów pierwszej pomocy w szkołach czy tzw. "stref relaksu".
W szkole Podstawowej nr 4 swoja kampanię przeprowadziła Barbara Kuranc. Również opierała się ona na relacjach między młodzieżą.
- Moim założeniem podczas prowadzonej kampanii było zwrócenie szczególnej uwagi na relacje młodzieży między sobą. Uważam, że powinniśmy uświadamiać młodym ludziom, jak duże znaczenie mają odpowiednie kontakty międzyludzkie, zwłaszcza w popandemicznej rzeczywistości - mówiła.
W Integracyjnej Szkole Podstawowej Nowoczesnych Technologii i Języków Obcych „ARKA” do wyborów podeszło trzech uczniów klas siódmych. W trakcie swoich kampanii spotkali się z uczniami szkoły i prezentowali swoje programy za pomocą ulotek.
- Uczniowie w swoich programach, opowiedzieli się za potrzebą: rozwijania i upowszechniania idei samorządności wśród społeczności lokalnej środowisk szkolnych; inicjowania i koordynowania samorządowej działalności młodzieży; kształtowania postaw prospołecznych, obywatelskich, demokratycznych i patriotycznych; rozpoznawania i reprezentowania interesów młodzieży wobec instytucji publicznych; integracji i współpracy środowisk młodzieżowych na terenie miasta Chełm; inspirowania uczestnictwa młodzieży w rozwoju kulturalnym; organizacji konkursów i wydarzeń dla młodzieży na terenie miasta Chełm; rewitalizacja parku międzyosiedlowego XXX-lecia na potrzeby młodzieży - mówiła Katarzyna Krzywińska, szkolny opiekun MRM.
Facebookową kampanię wyborczą przeprowadzili zaś uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3. Było tam dwoje kandydatów: Antonina Daniluk i Szymon Kwiatek (oboje z klasy VII a). Przedstawicielem szkoły w Młodzieżowej Radzie Miasta został Szymon Kwiatek.
Przypomnijmy!
9 listopada (środa) zostały przeprowadzone wybory do Młodzieżowej Rady Miasta Chełm. Wyłoniono 31 młodych radnych. Wśród nich znaleźli się:
- Weronika Boś - I Liceum Ogólnokształcące;
- Kacper Prus - I Liceum Ogólnokształcące;
- Kacper Maksymilian Morlewski - II Liceum Ogólnokształcące;
- Jakub Smętkowski - II Liceum Ogólnokształcące;
- Julia Adamczuk - II Liceum Ogólnokształcące;
- Mateusz Moskwa - Zespół Szkół Ekonomicznych i Mundurowych;
- Błażej Bereza - Zespół Szkół Ekonomicznych i Mundurowych;
- Martyna Sawić - Zespół Szkół Ekonomicznych i Mundurowych;
- Angelika Oraczewska - IV Liceum Ogólnokształcące;
- Wiktoria Dziadko - IV Liceum Ogólnokształcące;
- Małgorzata Małyszek - IV Liceum Ogólnokształcące;
- Gabriela Wojtal - Zespół Szkół Budowlanych i Geodezyjnych;
- Brajan Dyć - Zespół Szkół Budowlanych i Geodezyjnych;
- Nikola Przybylska - Zespół Szkół Technicznych;
- Mateusz Kasprzyk - Zespół Szkół Technicznych;
- Igor Rudnicki - Zespół Szkół Technicznych;
- Karol Wójciuk - Zespół Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich;
- Amelia Lorek - Zespół Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich;
- Dariusz Szuper - Zespół Szkół Gastronomicznych i Hotelarskich;
- Robert Dudek - Zespół Szkół Energetycznych i Transportowych;
- Marta Mordacz - Zespół Szkół Energetycznych i Transportowych;
- Krzysztof Mazurek - Szkoła Podstawowa nr 1;
- Szymon Kwiatek - Szkoła Podstawowa nr 3;
- Barbara Teresa Kuranc - Szkoła Podstawowa nr 4;
- Gabriela Brus - Szkoła Podstawowa nr 5;
- Aleksandra Nafalska - Szkoła Podstawowa nr 6;
- Zofia Gębicka - Szkoła Podstawowa nr 7;
- Dominika Łopuszyńska - Szkoła Podstawowa nr 8;
- Jakub Chomiak - Niepubliczna Integracyjna Szkoła Podstawowa Nowoczesnych Technologii i Języków Obcych "ARKA"
- Kacper Szostak - Zakład Doskonalenia Zawodowego;
- Nikola Bartnik - Zakład Doskonalenia Zawodowego.
Napisz komentarz
Komentarze