Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Mieszkania, apartamenty, kawalerki do wynajęcia
Reklama https://chelmskiewidoki.pl

Gm. Rejowiec Fabryczny. Pasażerowie w końcu się doczekali. Dworzec w Kaniem już działa

Wielu obserwatorów i zainteresowanych otwarciem nowego dworca kolejowego w Kaniem może z ulgą powiedzieć: Wreszcie! Oficjalne otwarcie budynku miało miejsce w poniedziałek, 28 listopada.
Gm. Rejowiec Fabryczny. Pasażerowie w końcu się doczekali. Dworzec w Kaniem już działa

Autor: Gmina Rejowiec Fabryczny

W tym samym niemal czasie podróżnym został udostępniony również nowy dworzec Świdnik Miasto. Budynki powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Ich budowy były dofinansowane ze środków unijnych, a konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dworce Świdnik Miasto i Kanie to nowoczesne budynki zrealizowane w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych według autorskiej koncepcji PKP S.A. Jak przekonują władze spółki, odznaczają się prostą, geometryczną i nowoczesną bryłą z dominującą nad całością wieżą zegarową. Funkcjonalnie budynki są podzielone na dwie części przykryte wspólnym zadaszeniem. W pierwszej znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Poczekalnia jest w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajduje się toaleta, natomiast w drugiej części każdego z dworców mieści się niewielka przestrzeń na wynajem. Pod zadaszeniem, które przykrywa obie części, zlokalizowano również stojaki rowerowe (w każdej lokalizacji pomieszczą one po 28 jednośladów) wraz ze stacjami naprawy rowerów. Dworce są do siebie bliźniaczo podobne, ale różni je wygląd elewacji. W Świdniku jest ona wykończona wielkoformatowymi płytami w kolorze białym i melanżowo-szarym. W Kanim elewacja została wykończona cegłą, co stanowi wyraźne nawiązanie do wyglądu historycznego budynku dworca.

– Cieszę się, że w województwie lubelskim przybywa nowoczesnych i przyjaznych podróżnym dworców. Jestem przekonany, że niewielkie, ale komfortowe budynki będą dobrze służyć mieszkańcom. Ich budowa to bardzo istotny element modernizacji infrastruktury kolejowej, która jest dla nas priorytetem – komentuje Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych

 Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych powiedział, że otwarcie dworców w Świdniku i Kaniem to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. 

- Mieszkańcy województwa lubelskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami obu miejscowości oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – 

– Świdnik Miasto i Kanie to odpowiednio 3. i 4. dworzec, który otworzyliśmy dla podróżnych w województwie lubelskim w tym miesiącu. Są to obiekty nowoczesne, komfortowe i dostępne dla wszystkich podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami, dlatego jestem przekonany, że spełnią one oczekiwania wszystkich osób korzystających z usług kolei – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Jak zauważyła Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, kolejne nowe obiekty infrastruktury kolejowej właśnie dołączyły do inwestycji z sukcesem zrealizowanych dzięki dofinansowaniu z Funduszy UE. 

- Komfortowo, ekologicznie, bezpiecznie, wygodnie i bez barier – w takiej formule zbudowane zostały dworce kolejowe Świdnik Miasto i Kanie na Lubelszczyźnie, z których od listopada korzystają podróżni. Tego typu nowoczesne obiekty czynią kolej bardziej dostępną dla pasażerów oraz zmieniają na lepsze ich najbliższe otoczenie 

Nowe dworce Świdnik Miasto i Kanie  to jednak nie tylko nowoczesna i funkcjonalna architektura. Budynki są pozbawione barier architektonicznych oraz wyposażone w wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich są m.in. ścieżki prowadzące w budynkach i ich otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworców, a także tablice dotykowe z planami obiektów.

Zadowolenia nie kryje wójt gminy Rejowiec Fabryczny Zdzisław Krupa: 

- Nowy obiekt dworca jest wizytówką PKP w miejscowości Kanie-Stacja , wizytówką tej miejscowości jak też Gminy Rejowiec Fabryczny. Pozostają jeszcze dwa problemy do rozwiązania w przyszłości. Pierwszy to zagospodarowanie dotychczasowego ponad stuletniego budynku dworcowego w dobrym stanie technicznym. W tym przypadku Samorząd Gminy będzie rozmawiał z PKP jako właścicielem obiektu. Drugi to wykonanie parkingu dla samochodów na działce kolejowej tymczasowo utwardzonej tłuczniem przez Samorząd Gminy przy współpracy z PKP. Liczymy tutaj na środki zewnętrzne, w tym przede wszystkim krajowe i unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Lubelskiego. W obu przypadkach właścicielem obiektu i terenu jest PKP i liczymy na dobrą współpracę w tym zakresie. Dziękuję jednocześnie Dyrekcji PKP za dotychczasową owocną współpracę – mówi.

Na dworcach Świdnik Miasto i Kanie wdrożono szereg rozwiązań przyjaznych środowisku. Wśród nich m.in. energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a także panele fotowoltaiczne na dachach budynków do pozyskiwania „zielonej energii”. Za pracę urządzeń na dworcach odpowiadają systemy inteligentnego zarządzania budynkami. Optymalizują one zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, takie jak m.in. monitoring, kontrola dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowa dworców Świdnik Miasto i Kanie objęła również ich najbliższe otoczenie. Uporządkowano zieleń oraz zbudowano nowe chodniki. Dodatkowo w sąsiedztwie dworca w Kaniach wyznaczono 8 miejsc postojowych, w tym miejsce dla osób z niepełnosprawnościami i postój typu kiss&ride.

Budowa nowych dworców Świdnik Miasto i Kanie kosztowała odpowiednio 5,2 mln zł brutto i 5,25 mln zł brutto.  Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A, a wykonawcą inwestycji realizowanych w formule „Projektuj i buduj” było konsorcjum firm Heli-Factor Sp. z o.o. i Merx Sp. z o.o.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ewel 02.12.2022 17:32
Inwalida na dworcu owszem sobie poradzi ale na peron to chyba samolotem a nie wózkiem inwalidzkim dotrze jak i matki z dziećmi w wózkach nagle skrzydeł dostaną.. ulice po obu stronach a wciąż brak przejścia na jedna z nich… Popis roku… chwalić się budynkiem który niemal rok stał niedostępny 🙈🤣

Estera 02.12.2022 21:24
To aż tak źle? To trzeba było go nie odbierać i wskazać niedogodności. A zresztą POlacy mają taką przywarę .... ciągle narzekają.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama