Przy okazji powstał krótki film, zrealizowany podczas ich spaceru po Lublinie, w którym wraz ze swoim nauczycielem Mariuszem Czujem, członkiem sieci Liderów Dialogu, dzielą się refleksjami z wycieczki.
- Moje doświadczenia z uczestnictwa w różnych projektach, w różnych miejscach związanych z historią Żydów, pozwalają mi dotrzeć do młodzieży – mówi Czuj. – Od kilku lat w naszej szkole uczy się młodzież z Ukrainy. Zatem jak tylko dowiedziałem się o tym projekcie, to pomyślałem sobie, że warto w nim uczestniczyć - dodaje.
Wspólne odkrywanie żydowskiej historii umożliwia integrację uczniów i uczennic w obecnie trudnych, zwłaszcza dla młodzieży ukraińskiej, czasach.
O trudnej relacji polsko-żydowskiej podczas II wojny światowej mówi młodzież.
– Tak naprawdę dopiero teraz w Lublinie poznałam, w jaki sposób żyli razem, ale i obok siebie, mieszkający tutaj przed laty Polacy i Żydzi – mówi Anna, uczestniczka wycieczki. – Zaciekawiła mnie bardzo opowieść o tym, jak Julia Hartwig w swoim wierszu umieszczonym na ścianie budynku, pokazuje życie w ławie szkolnej swoich kolegów i koleżanek. I jak niedługo potem znaleźli się po obu stronach muru, który oddzielał getto od chrześcijan - mówi.
W podobnym tonie, choć przywołując zupełnie inne realia, mówi o tym problemie nauczyciel Mariusz Czuj.
– Młodzież polska i ukraińska żyje obok siebie. Ładnych kilka lat są obok siebie w naszej szkole, ale tak naprawdę nie ma nawet próby nawiązana głębszych relacji przyjacielskich. Jest takie życie trochę obok siebie. Nie ma agresji, nie ma większych animozji, ale nie ma też bliskich relacji w naszej szkole....
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze