Trochę stereotyp, a trochę prawda. Mowa o pijanych traktorzystach czy kierowcach kombajnów, którzy z pól wyjeżdżają na drogi. Podczas pracy czasami wypiją piwo, może dwa lub trzy, a potem wracają do swoich gospodarstw drogami publicznymi.
A jadą – dodajmy – pojazdami wartymi setki tysięcy złotych, a często grubo ponad milion złotych.
Konfiskata pojazdu
14 marca zaczną działać przepisy, na mocy których pijanym kierowcom będą zabierane pojazdy. Stanie się tak w 2 sytuacjach:
- gdy zawartość alkoholu we krwi kierowcy przekracza 1,5 promila,
- w przypadku spowodowania wypadku z zawartością alkoholu powyżej 0,5 promila.
W takich sytuacjach policja zatrzyma auto na 7 dni. To czas, kiedy prokurator musi wydać decyzję o zabezpieczeniu pojazdu. O dalszych losach pojazdu zdecyduje sąd.
Ustawę można przeczytać w tym miejscu.
Traktor to pojazd
Kiedy mówi się o tych przepisach, to myśli się raczej o samochodach osobowych czy dostawczych. Ale w ustawie czytamy: „W wypadkach wskazanych w ustawie sąd orzeka przepadek pojazdu mechanicznego prowadzonego przez sprawcę w ruchu lądowym”.
Oznacza to, że nie chodzi o samochody, ale o pojazdy. A takim jest traktor czy kombajn.
I nie ma znaczenia, że ciągnik będzie np. leasingowany, bo w takim przypadku – tak jest przy samochodach – pojazd nie zostanie skonfiskowany, ale pijany kierowca może zostać obciążony karą finansową równą wartości pojazdu.
Sędzia będzie musiał, ale...
W wielu przypadkach przepadek pojazdu będzie jedynym rozwiązaniem, jakie w ręku będzie miał sędzia. Taka kara będzie za prowadzenie samochodu:
- w stanie nietrzeźwości,
- gdy wcześniej było się skazanym za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości,
- gdy wcześniej spowodowało się wypadek w stanie nietrzeźwości,
- gdy wcześniej spowodowało się katastrofę w stanie nietrzeźwości,
- gdy wcześniej spowodowało się zagrożenie katastrofą w stanie nietrzeźwości,
- gdy ma się orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Jednak i w takich przypadkach sędzia może złagodzić karę (i nie odbierać pojazdu), gdy zachodzi „wyjątkowy wypadek uzasadniony szczególnymi okolicznościami”.
Takich wyjątków nie ma jednak w przypadku spowodowanie wypadku, kiedy kierowca miał ponad 1 promil alkoholu, spowodowania katastrofy w ruchu lądowym (powyżej 1 promila), spowodowanie zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym (powyżej 1 promila).
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze