W poniedziałek (11 stycznia) do dyżurnego chełmskiej komendy zgłosiła się 34-letnia kobieta, która poinformowała o oszustwie na jej szkodę.
- Z jej relacji wynikało, że wystawiła na jednym z portali internetowych do sprzedaży buty dziecięce za 15 złotych. W tej sprawie nawiązała z nią kontakt osoba, która chciała je kupić. Zaproponowała formę zapłaty z wykorzystaniem linku, w którym pokrzywdzona podała dane swojej karty płatniczej. Po dokonaniu transakcji okazało się, że z jej konta ktoś zrealizował przelew na kwotę 3 tysięcy złotych. Gdy zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, próbowała zablokować przelew – poinformowała komisarz Ewa Czyż, rzeczniczka prasowa KMP w Chełmie.
To już kolejne zgłoszenie tego typu oszustwa. Tydzień wcześniej ponad 3 tysiące złotych stracił 28-latek, który został naciągnięty w ten sam sposób. Wystawiał do sprzedaży ubrania. Zamiast zapłaty, po kliknięciu w link i podaniu numerów kart, z jego konta zniknęły pieniądze.
Dwa takie przypadki odnotowała także w ostatnich tygodniach policja świdnicka.
- Pomysłowość oszustów nie zna granic. Ciągle pojawiają się nowe metody. Jeżeli chodzi o portale aukcyjne i ogłoszeniowe, do tej pory najczęściej ofiarami oszustów padały osoby kupujące, które po opłaceniu transakcji nie otrzymywały towaru, a kontakt ze sprzedającym się urywał. Tym razem przestępcy wzięli sobie na celownik osoby, które sprzedają swoje towary w sieci – informuje lubelska policja.
Jak to działa?
Nowa metoda polega na tym, że sprzedający otrzymuje wiadomość od kupującego, że zapłacił już za przedmiot i prosi o wejście w link do potwierdzenia płatności. Najczęściej wiadomości takie od kupujących pojawiają się poza portalem ogłoszeniowym, w komunikatorze. Po kliknięciu linku pojawia się strona łudząco podobna do strony portalu ogłoszeniowego i znajduje się na niej formularz z prośbą o podanie danych karty, stanu konta oraz kodu weryfikacyjnego. Tym sposobem oszust ma już wszystkie potrzebne informacje, aby dokonać kradzieży pieniędzy z konta.
Jak nie dać się oszukać? - radzi policja:
- Czytać SMS-y od banków, zwracając uwagę na to, co się autoryzuje;
- Poznać zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosować się do nich;
- Podczas korzystania z portali ogłoszeniowych mieć ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
- Rozliczać się przez portal, a nie poza nim;
- Unikać bezpośrednich transakcji;
- Uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem, na przykład przez komunikatory;
- Zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce na formularzach, gdzie jesteśmy proszeni o wpisywanie swoich danych;
- Zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazuje się dane karty, gdyż fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
Napisz komentarz
Komentarze