Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Stachniuk Super Optyk - Black Week
Reklama Sleeping Expert Chełm

Chełm. Przetarg przekładany 17 razy! Pytania oferentów blokują inwestycję za 34 miliony złotych!

W lipcu bieżącego roku Miasto Chełm ogłosiło jeden z większych przetargów w swojej historii, obejmujący trzy zadania. Planowany koszt inwestycji to 34 miliony złotych i zakłada m.in. rewitalizację deptaka, modernizację śródmiejskich ulic oraz budowę nowoczesnego systemu monitoringu miejskiego. Pierwszy termin składania ofert został ustalony na 29 lipca, ale już 17 razy został przesunięty. Dlaczego? Odpowiedzią są liczne pytania od potencjalnych oferentów, które wskazują na problemy z przygotowaną dokumentacją i szczegółowością wymagań.
Chełm. Przetarg przekładany 17 razy! Pytania oferentów blokują inwestycję za 34 miliony złotych!

Za 34 miliony złotych ma zostać zrewitalizowany miejski deptak. Ponadto gruntowną przebudowę mają przejść także ulice w śródmieściu, a na terenie miasta pojawić ma się kilkaset kamer.

- Mamy do czynienia z jednym przetargiem, w skład którego wchodzą kolejno trzy zadania. Pierwsze z nich to budowa monitoringu miejskiego w trybie zaprojektuj i wybuduj i wykonanie dokumentacji projektowej miejskiego ratusza, czyli odtworzenie historycznego magistratu, który mieścił się na terenie dzisiejszego placu Łuczkowskiego. Kolejnym zadaniem jest modernizacja chodników i ulic w śródmieściu oraz przebudowa deptaka - powiedział nam krótko po ogłoszeniu przetargu, Damian Zieliński rzecznik prasowy miejskiego urzędu.

Zgodnie z projektem deptak ma się zmienić nie do poznania. Rozebrana ma zostać stara nawierzchnia z betonu i asfaltu, a w jej miejsce położona będzie nowa. Urzędnicy miejscy zakładają także zwiększenie ilość zieleni do 40% powierzchni. W planach jest posadzenie drzew, krzewów i kwiatów. Wykonawca ma także zmodernizować oświetlenie uliczne. Nowe lampy mają pojawić się nie tylko na słupach, ale również w siedziskach i donicach. Na nowym deptaku mają także stanąć nowe ławki, kosze na śmieci i inne elementy małej architektury, a także fontanna. Miasto zakłada też poprawę dostępności przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.

Oprócz deptaka modernizacją objęte zostaną również ulice: Szkolna, Uściługska, Pijarska, Krzywa, Św. Mikołaja, Lubelska (na odcinku od ronda Jana Pawła II do Placu Doktora Edwarda Łuczkowskiego i od wejścia do Bazyliki do Placu Doktora Edwarda Łuczkowskiego), Mikołaja Kopernika (od ul. Armii Krajowej do Placu Doktora Edwarda Łuczkowskiego), Podwalna, Strażacka, Pocztowa i Reformacka.

Prace nad projektem będą realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj. Oznacza to, że wykonawca najpierw sporządzi dokumentację projektową, a następnie wykona roboty budowlane.

Według planów, inwestycja miała zakończyć się w 2025 roku. Wykonawca będzie miał bowiem na realizację zadań 14 miesięcy od podpisania umowy. Jednak proces wyboru wykonawcy od początku napotyka na trudności.

Pytania mnożą się w nieskończoność

Postępowanie przetargowe stało się polem wielu pytań ze strony potencjalnych oferentów. Jak informuje Damian Zieliński, powodem aż 17 zmian terminu składania ofert były „kolejne pytania od potencjalnych oferentów." Liczba i szczegółowość pytań może wskazywać, że dokumentacja przetargowa jest niedostatecznie precyzyjna.

Wiele pytań dotyczyło systemu monitoringu. Przedsiębiorcy wskazywali na brak szczegółowych danych w opisie przedmiotu zamówienia, takich jak: liczba kamer, ich lokalizacja czy parametry techniczne. Przykładowo pytano:

  • „Czy zamawiający określił ilość kamer monitoringu i ich parametry?”
  • „Czy zamawiający przewiduje utworzenie centrum monitoringu i gdzie miałyby znajdować się urządzenia odpowiedzialne za działanie systemu?”
  • „Jakie algorytmy analityczne powinny zostać uruchomione w ramach systemu monitoringu?”

Miasto uzupełniło te informacje, m.in. podając, że monitoring obejmie 47 istniejących kamer oraz nowo zaprojektowane urządzenia zgodne z wymogami Programu Funkcjonalno-Użytkowego. Potencjalnym oferentom zabrakło także szczegółów dotyczących infrastruktury sieciowej, lokalizacji węzłów dostępowych czy mocy zasilania dla systemu. Potencjalni oferenci dopytywali o planowane roboty drogowe, które mogłyby kolidować z inwestycją. Miasto odpowiedziało, że w latach 2026-2027 planuje modernizację wielu kolejnych ulic w Chełmie, ale dokładne terminy nie zostały jeszcze ustalone.

Niektóre pytania oferentów wskazują na sprzeczne zapisy w dokumentacji przetargowej. Przykładowo, w PFU określono dwa różne czasy działania systemu monitoringu na zasilaniu awaryjnym (60 i 180 minut). Dopiero po pytaniach zamawiający potwierdził, że obowiązującą wartością jest 180 minut. Inne wątpliwości dotyczyły zgodności urządzeń z ustawą NDAA (zakaz stosowania sprzętu wyprodukowanego w niektórych krajach, np. Chinach). Zamawiający potwierdził, że wymagane jest stosowanie rozwiązań zgodnych z NDAA, co ograniczyło możliwość wyboru tańszego sprzętu.

Czy wszystkie planowane w ramach tej inwestycji zadania uda się zrealizować? To będzie zależało przede wszystkim od wyceny, jaką zaproponują oferenci.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama