Aby zachować czystość przedniej szyby, potrzebne są wycieraczki i spryskiwacze.
Jeśli policjant na kontroli zobaczy, że w dyszach spryskiwaczy nie ma płynu oraz / albo wycieraczki nie działają prawidłowo, kierowcy grozi mandat w wysokości nawet 500 złotych.
-
Mechanizmy wycieraczek.
Wycieraczki walczą z deszczem, śniegiem i różnymi osadami na szybie przedniej i tylnej. W skład mechanizmu wycieraczek wchodzi: sterownik, włącznik, silnik elektryczny przednich wycieraczek i tylnej wycieraczki, przekładnia przednia i tylna, trzpienie, układ czasowy, bezpiecznik, czujnik deszczu, uszczelnienia, przewody elektryczne, pióra wycieraczek i różne elementy potrzebne do montażu.
Wycieraczki samochodowe
De facto najważniejszy element. Rozróżnia się trzy rodzaje piór wycieraczek:
-
Wycieraczki szkieletowe. Najstarszy rodzaj wycieraczek. Składają się z ramki sprężystych profili. Ramka sprawia, że są podatne na oblodzenie i zanieczyszczenia. Mogą się odchylać od szyby przy większych prędkościach.
-
Wycieraczki bezszkieletowe. Nowsze rozwiązanie. Nie mają żadnych ramek i zawiasów, dzięki czemu są odporne na oblodzenie. Skuteczne i trwałe. Gwarantują wysokie osiągi wycierania.
-
Wycieraczki hybrydowe. Łączy zalety wycieraczek szkieletowych i bezszkieletowych. Zapewniają wysoką skuteczność czyszczenia i są odporne na oblodzenie. Kompaktowe i wydajne. Są jednak sporo droższe od pozostałych wycieraczek.
Jak działa układ wycieraczek?
Przewody doprowadzają prąd potrzebny do zasilania wycieraczek. Bezpiecznik włącza wycieraczki po odpowiednim ustawieniu włączników lub dźwigni. Silnik elektryczny jest podłączony do przekładni ślimakowej, która przenosi niezbędną siłę na długi drążek, który wprawia w ruch ramiona wycieraczek.
-
Układ spryskiwania szyb
Nie ma mowy o poprawnej pracy wycieraczek bez układu spryskiwania szyb. Obydwa podzespoły ściśle ze sobą współpracują.
W skład budowy układu spryskiwania wchodzą: silnik elektryczny, pompa, zbiornik, przewody, dysze spryskiwaczy przedniej i tylnej szyby, mocowania, filtr płynu do spryskiwaczy (opcjonalnie).
Jak działa układ spryskiwaczy szyb?
Proces zaczyna się od uruchomienia dźwigni pod kierownicą, co umożliwia przepływ prądu do silniczka elektrycznego. Silnik zaczyna obracać pompkę, która zaczyna pobierać płyn ze zbiornika. Ciśnienie płynu zwiększa się, a następnie trafia do dysz za pośrednictwem przewodów. Z dysz płyn trafia na szyby i wycieraczki mogą dokładnie je wyczyścić.
Pamiętaj o starannym dobraniu części. Wycieraczki przednie różnią się od siebie długością, więc przed zakupem zrobić research. Budowa piór wycieraczek może też się różnić w zależności od wersji i modelu auta. Podobnie sytuacja wygląda z pozostałymi elementami układu czyszczenia szyb. Potrzebne informacje znajdują się w książce obsługowej pojazdu. Zakupy online ułatwi numer VIN.
Kiedy konieczna jest wymiana?
Głównym objawem usterki są pozostawione osady, smugi i brud po wycieraniu szyby. Pióra nie przylegają dostatecznie mocno do powierzchni szyby. Bardzo często wycieraczki wydają nietypowe odgłosy, np. stukania i piski. Wycieraczki mogą też pracować tylko w jednym trybie bądź wcale się nie włączać. Problemy ze spryskiwaczami mogą skutkować brakiem dopływu płynu do szyby przedniej.
Jak dbać o wycieraczki i spryskiwacze?
-
Nigdy nie włączaj wycieraczek, kiedy szyba jest sucha.
-
Nigdy nie włączaj wycieraczek, kiedy są przymarznięte do szyby.
-
Podczas montażu nowych części zwróć uwagę na to, aby pióra nie wychodziły poza krawędzie szyby.
-
Pamiętaj o regularnym smarowaniu zawiasów wycieraczek i sworzni mechanizmu.
-
Zawsze rozcieńczaj koncentrat płynu do spryskiwaczy według zaleceń producenta.
-
Jeśli parkujesz auto, nigdy nie zostawiaj wycieraczek w uniesionej pozycji.
-
Stosuj płyn dopasowany do pory roku.
-
Kontroluj poziom płynu do spryskiwaczy.
-
Nie używaj spryskiwaczy non stop. To może doprowadzić do uszkodzenia silnika lub pompki.
-
Korzystaj z wycieraczek. Im częściej wycieraczki pracują, tym lepiej.
Napisz komentarz
Komentarze