Problemy miały rozpocząć się 12 listopada, kiedy na konta opiekunów nie wpłynęły przelewy ze świadczeniami pielęgnacyjnymi, które od dawna wypłacane były około 10. dnia każdego miesiąca. Świadczenia te są kluczowym wsparciem dla rodzin opiekujących się osobami wymagającymi całodobowej opieki.
Jak nas poinformowano, mimo zapewnień Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie, że środki zostały przekazane do Chełma już 6 listopada, pieniądze trafiły do beneficjentów dopiero 15 listopada. Rodzice zarzucają dyrektorce brak transparentności i informowania o opóźnieniu, co wywołało frustrację wśród opiekunów.
"Czy naprawdę nie można było umieścić informacji na stronie MOPR lub Facebooku? Ludzie chcieli po prostu wiedzieć, dlaczego świadczenia są opóźnione" - pisze autor listu, skierowanego do naszej redakcji.
Chcą być traktowani z szacunkiem
Do eskalacji emocji miało dojść 14 listopada, gdy jedna z matek udała się osobiście do MOPR, by uzyskać wyjaśnienia. Z relacji wynika, że dyrektorka placówki miała w rozmowie zasugerować, iż opiekunowie mogą podjąć pracę zawodową, bo "zmieniła się ustawa".
"Nie każda rodzina może sobie na to pozwolić. Dzieci są w różnym stanie zdrowia, a znalezienie pracodawcy, który zaakceptuje taką sytuację, graniczy z cudem" - tłumaczy skarżący.
Członkowie facebookowej grupy zarzucają dyrektorce brak empatii w kontaktach z petentami. Krytyce poddano również sposób obsługi przez niektórych pracowników MOPR, którzy, zdaniem skarżących, traktują opiekunów osób z niepełnosprawnościami "jak patologię".
"Pani Dyrektor zapomina, że MOPR ma pomagać, a nie poniżać ludzi. Każdy ma prawo być traktowany z szacunkiem" - pisze autor skargi.
Odpowiedź MOPR
Anna Szalast wyjaśnia, że wypłaty świadczeń w listopadzie były zgodne z obowiązującymi przepisami.
"(...) Świadczenia rodzinne i świadczenia z funduszu alimentacyjnego wypłaca się w okresach miesięcznych tj. za dany miesiąc do końca danego miesiąca, w związku z czym świadczenia w miesiącu listopadzie i miesiącach poprzedzających wypłacono bez naruszenia zapisów ustawowych. Jednocześnie informuję, że każdy z beneficjentów świadczeń i usług lub osoba nimi zainteresowana ma prawo do uzyskania informacji w swojej sprawie, a obowiązkiem pracowników jest przekazywanie wyczerpujących informacji o uprawnieniach i możliwościowych, w tym takich, które mogą mieć wpływ na pozytywną zmianę sytuacji danej osoby. Odbywa się to każdorazowo z zachowaniem wszelkich zasad współżycia społecznego i zasad kultury osobistej oraz etyki zawodowej" - czytamy w odpowiedzi dyrektor Szalast.
Jednocześnie dyrektorka wymieniła programy realizowane przez ośrodek, które mają na celu wsparcie osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin.
"Obecnie w odniesieniu do grupy osób z niepełnosprawnością i ich opiekunów realizowane są programy i projekty, wykraczające poza obowiązki ustawy o pomocy społecznej tj.: "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością - edycja 2024", "Opieka wytchnieniowa - edycja 2024" w modułach opieki dziennej i całodobowej, "Od zależności ku samodzielności - Chełm miejscem spektrum akceptacji - edycja 2024", "Samodzielność - Aktywność - Mobilność" w modułach "Mieszkanie dla absolwenta" oraz "Dostępne mieszkanie", "Aktywny Samorząd" we wszystkich uruchomionych obszarach od likwidacji bariery transportowej, poprzez likwidację barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym, likwidację barier w poruszaniu się, pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej, po najnowszy obszar tj. dodatek do opłaty za energię elektryczną dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora zdrowotnego."
Anna Szalast zapewnia, że zespół MOPR dokłada wszelkich starań, by oferta była stale poszerzana, a realizowane zadania cechowała wysoka jakość.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze