Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Stachniuk Super Optyk - Black Week
Reklama baner reklamowy

Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Gwiazdy polskiego internetu zmieniają metody działania. Tak wynika z najnowszego badania, którego wyniki należy łączyć z kontrolami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na polskich influencerów padł blady strach. Duże zmiany w sieci

Autor: iStock

Zaczęło się we wrześniu tego roku, kiedy UOKiK ogłosił, że bierze na celownik najpopularniejsze postaci w polskim internecie. Eksperci zajmujący się na co dzień prawami klienta czy odbiorcy doszli do wniosku, że wiele z treści zamieszczanych przez influencerów nie jest właściwie oznaczona. Chodzi dokładnie o wskazanie, że dany post, relacja jest materiałem sponsorowanym, za który jego autor otrzymał pieniądze.

Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały” – mówił wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, decydując o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w tej sprawie. Dodał, że sponsoring nie musi oznaczać wyłącznie otrzymania przez influencera gotówki. Zapłatą mogą być także inne korzyści jak wycieczka, drogie produkty, możliwość testowania jakichś rzeczy.

Są hasztagi

Kiedy tylko UOKiK zaczął działać, gwiazdy sieci rozpoczęły oznaczać w swoich materiałach treści sponsorowane. Wiele z nich umieściło takie informacje nawet w postach i relacjach opublikowanych w przeszłości. Okazuje się, że to już powszechne działanie.

Według najnowszego raportu firmy Brand24 (przytoczonego przez portal wirtualnemedia.pl) influencerzy zaczęli gwałtownie informować o sponsoringu. W porównaniu miesiąca do miesiąca odsetek internetowych treści z oznaczeniem „reklama” wzrósł o 76,9 proc. a liczba polubień czy komentarzy w ten sposób określonych wzrósł o aż 155,2 procent. Brand24 nie ma wątpliwości, że stało się tak przez działania influencerów. W badania wynika, że najwięcej oznaczeń zostało umieszczonych na TikToku (o 482 procent więcej). Na Instagramie jest to wzrost od 82 procent a Youtube o 12 procent. Najczęściej zarabiający w sieci używali hasztagu „współpraca” (80,4 proc.) i „reklama” (11,8 proc.).

W połowie tego roku firma Influ Tool we współpracy z twórcami znanej branżowej konferencji See Blogers opublikowała listę najbardziej wpływowych influencerów w Polsce. Są to:

  1. Robert Lewandowski
  2. Wersow
  3. Friz
  4. Anna Lewandowska
  5. Martyna Wojciechowska
  6. Julia Kostera
  7. Tromba
  8. Ola Nowak
  9. Marcysia Ryskala
  10. Julia Wieniawa.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
KOMENTARZE
Autor komentarza: megalomanTreść komentarza: A jak tam dziura po dworcu PKS? Kiedy otwarcie biurowca? Czy będzie razem z otwarciem młyna Michalenki?Data dodania komentarza: 28.11.2024, 07:11Źródło komentarza: Prezydent Chełma Jakub Banaszek nagrodzony "Złotym Lajkiem"Autor komentarza: LokalesTreść komentarza: Komuna w Chełmie ma się dobrze.Data dodania komentarza: 27.11.2024, 20:57Źródło komentarza: Chełm. Drastyczna podwyżka czynszów w mieszkaniach komunalnych?Autor komentarza: Patologia heheTreść komentarza: Jestem tego świadoma że może nie którym ludziom to się nie spodoba ale jestem 9l beneficjentem i naprawdę ludzie dajcie innym pracować jestem ciekawa ile z was by się udało wejść do mieszkania gdzie pachnie nie ciekawie i wytrzymać przynajmniej 30minut np. Rozumiem że dzieci wymagają dużo i daje się im jak najwięcej te panie też mają rodzinny.Kazdy ma prawo miec dzień trudny.Pani dyrektor jest naprawdę złota kobietaData dodania komentarza: 27.11.2024, 19:19Źródło komentarza: Chełm. Rodzice osób z niepełnosprawnościami skarżą się na dyrekcję MOPRAutor komentarza: LeonTreść komentarza: Tak, Jakub!!!Data dodania komentarza: 27.11.2024, 07:13Źródło komentarza: Chełm. Rozrasta się skład kadry kierowniczej miejskiej spółkiAutor komentarza: przegląd prasyTreść komentarza: nikt go teraz nie zna - obłudne pawianyData dodania komentarza: 25.11.2024, 22:09Źródło komentarza: Skok na kasę? Cała Polska protestuje przeciwko lex Sutryk
Reklama
Reklama
Reklama