36–latka z Włodawy zgłosiła się na policję w środę (19 lutego). Powiedziała, że dostała wiadomość od swojej koleżanki, która informowała ją, że ma problem z aplikacją i nie może dokonać płatności, na której jej bardzo zależy.
- Obiecała też, że za maksymalnie dwie godziny zwróci całą kwotę. W tym celu poprosiła o wygenerowanie kodu blik, którym potwierdziła transakcję na 800 złotych. Gdy „koleżanka” poprosiła o kolejnego blika, 36-latka zorientowała się, że mogła zostać oszukana i zadzwoniła do znajomej. Wtedy się okazało, że to nie one prosiła o pieniądze, a jej konto w mediach społecznościowych zostało przejęte przez przestępców. Bezpośrednio po wygenerowaniu kodu i zatwierdzeniu transakcji pieniądze z konta włodawianki wypłacił oszust w jednym z dużych miast – mówi podinspektor Bożena Szymańska z Komendy Powiatowej Policji we Włodawie.
O kolejnym oszustwie powiadomiła policjantów przebywająca we Włodawie 35-latka.
- Kobieta kilka miesięcy temu, chcąc wymienić pieniądze na złotówki, wpłaciła 1000 euro w jednym ze znanych kantorów internetowych. Po przewalutowaniu jednak nie dostała przelewu i pomimo że wielokrotnie telefonowała i pisała, do dziś nie otrzymała należności. Gdy odnalazła w interenecie informację o tym, że nie jest jedyną pokrzywdzoną w ten sposób przez kantor internetowy, zawiadomiła policjantów – dodaje Szymańska.
Policjanci apelują o ostrożność i nieuleganie presji czasu.- Zanim przekażemy swoje pieniądze czy kod BLIK, upewnijmy się, że za tym nie kryje się próba oszustwa! - Potwierdzajmy tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory. Najlepiej zadzwonić do takiej osoby na posiadany przez nas numer, a nie podawany w wiadomości, czy też dzwoniąc na komunikatory - zyskamy wówczas pewność, że to nie oszustowi przekazujemy pieniądze. - Sprawdzajmy kontrahentów, nie klikajmy w przesłane linki, bądźmy ostrożni, klikając nawet w linki przesyłane przez znajomych. - Stosujmy dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych. - Sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie). - Chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku. |
Napisz komentarz
Komentarze